Neftin bahalaşması və qaz ixracının artması 2018-2019-cu illərdə Azərbaycanda ÜDM-in artım templərini sürətləndirəcək. Bunu “Moody`s Investors Service” beynəlxalq reytinq agentliyi qeyd edir.
FED.az xəbər veri ki, Bazar ertəsi “Moody`s” Azərbaycana həsr olunan illik kredit təhlilini dərc edib ("Government of Azerbaijan - Ba2 stable").
“2018-ci ilin yanvar-may aylarında Azərbaycanda ÜDM-in artımı 2017-ci ildə 0,1%-dən sonra 1,6%-dək sürətlənib. Gözləntilərimizə əsasən, 2018-ci ildə iqtisadi artım 2%, 2019-cu ildə 3% təşkil edəcək. Neftinbahalaşması və qaz ixracının artması buna zəmin yaradacaq”, - təhlildə qeyd olunur.
“Moody`s”in analitikləri hesab edirlər ki, 2018-2019-cu ilin göstəriciləri Azərbaycan hökumətinə 2014-2016-cı illərdə dünya bazarlarında “neftin ucuzlaşması nəticəsində itirilən bəzi maliyyə buferlərini” bərpa etməyə imkan yaradacaq.
Agentliyin qiymətləndirmələrinə görə, Azərbaycanın kredit profili (Ba2 sabit) nisbətən yüksək ümumi dövlət borcunun və zəmanətlərinin həcmini, həmçinin kövrək bank sektorunu əks etdirir. “Bu xüsusiyyəltər 2014-2016-cı illərdə neftin və manatın məzənnəsinin kəskin ucuzlaşmasının nəticəsidir”, - agentlik qeyd edir.
Eyni zamanda, “Moody`s” həmçinin qeyd edib ki, ölkənin böyük maliyyə aktivləri kredit portfelinə əhəmiyyətli dəstək yaradır.
Bildirilir ki, iqtisadiyyatın şaxələndirilməsi üçün imkanlar məhduddur. Turizm, nəqliyyat və logistika sahələri istisna təşkil edir. Həmin sahələrdə agentlik inkişaf üçün mühüm potensial görür.
Qiymətləndirmələrə əsasən, əvvlki kimi, Azərbaycan iqtisadiyyatı karbohidrogen sektorunda kəskin dəyişikliklərə məruz qalır. “İqtisadiyyatin təkrar istiqamətləndirilməsi və şaxələndirilməsi məhdud nailiyyət əldə edib”, - agentlik vurğulayıb.
Təhlildə qeyd olunur ki, maliyyə sektorunda tənzimləyici bank sektorunda prudensial siyasəti sərtləşdirib və gələcəkdə bank sektorunda sabitliyi təmin edəcək bir sıra tədbirlər həyata keçirib.
Moody's: Azerbaijan's credit profile reflects exposure to hydrocarbon sector, sizeable financial assets
Singapore, August 13, 2018 -- Moody's Investors Service says that the credit profile of Azerbaijan (Ba2 stable) reflects its relatively high levels of gross government debt and guarantees, and fragile banking sector.
These features reflect the legacy impact of the fall in oil prices and steep depreciation in the manat over 2014-16.
Conversely, the country's large financial assets provide significant support to the credit profile.
Moody's conclusions are contained in its annual credit analysis,"Government of Azerbaijan -- Ba2 stable".
This credit analysis elaborates on Azerbaijan's credit profile in terms of economic strength, low (+); institutional strength, low (-); fiscal strength, high; and susceptibility to event risk, moderate. These are the four main analytic factors in Moody's Sovereign Bond Rating methodology.
Moody's says that real GDP growth accelerated further -- after growing 0.1% in 2017 -- over the first five months of 2018 by 1.6% compared with the year-earlier period, and expects the economy to grow by 2% in 2018 and 3% in 2019. Growth will be aided by higher oil prices and increased gas exports.
However, limited prospects for economic diversification -- outside of tourism and transport and logistics -- present a further credit challenge, as the Azeri economy and the government's finances remain highly exposed to developments in the hydrocarbon sector.
Efforts to reorient the economy away from hydrocarbons has had limited success and the constraints on diversification will continue to limit prospects, in Moody's view.
Balancing these credit challenges are the country's net creditor status, owing to the sizable financial assets of the State Oil Fund of the Republic of Azerbaijan (the sovereign wealth fund), which provide significant financial buffers; low government liquidity and external vulnerability risks; and domestic political stability thanks to the
government's deployment of hydrocarbon revenue.
The stronger cyclical performance expected for the economy in 2018 and 2019 will allow the government to rebuild some lost buffers during the oil price decline.
On the other hand, uncertainty over the exchange rate and the ongoing fragility of the banking system hinder policy transmission into the real economy.
The banking sector regulator, the Financial Market Supervisory Authority, has tightened prudential policy and pushed banks to raise internal risk management capacity and accounting standards, with the aim of increasing
the resilience of the banking sector to future shocks.